full | puste |
Decyzja Nr 12/2019
Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 15 maja 2019 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego
Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Śląskich
Na podstawie art.13a ust. 4 z dnia 24 sierpnia 1991 r o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 2018 r., poz. 1313 ze zm.) zarządza się co następuje:
§1
Ustalam regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Śląskich, stanowiący załącznik nr 1 do decyzji.
§2
Zmiana regulaminu dokonuje się w trybie tożsamym a trybem jego ustalenia.
§3
Regulamin wchodzi w życie w terminie określonym w Zarządzeniu Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży we Wrocławiu zatwierdzającym jego treść.
§4
Z chwilą wejścia w życie nowego regulaminu, tracą moc wszelkie dotychczasowo obowiązujące uregulowania w tej sprawie określone wcześniejszymi ustaleniami.
Załącznik nr 1 do Decyzji
Nr 12/2019
Komendanta Powiatowego
Państwowej Straży Pożarnej
w Ząbkowicach Śląskich
z dnia 15 maja 2019 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Komendy Powiatowej PSP
w Ząbkowicach Śląskich
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOMENDY POWIATOWEJ
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH
Ząbkowice Śląskie 15 maja 2019 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOMENDY POWIATOWEJ
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
w Ząbkowicach Śląskich, zwanej dalej „Komendą Powiatową”, określa szczegółową organizację Komendy Powiatowej, w tym:
- sposób kierowania pracą Komendy Powiatowej;
- strukturę organizacyjną Komendy Powiatowej;
- zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
- wzory pieczęci i stempli;
- liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej.
§2
Komenda działa na podstawie przepisów:
- Art.13a ust.1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U.
z 2018r., poz. 1313 ze zm.) i zapewnia realizację zadań Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Śląskich.
- Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 2018r., poz. 341 ze zm.).
- Niniejszego regulaminu organizacyjnego.
Zasady pełnienia służby i świadczenia pracy w Komendzie określają odrębne regulaminy.
Zasady pełnienia służby w Stanowisku Kierowania Komendanta Powiatowego PSP określa odrębny regulamin.
§3
Komenda zakwalifikowana jest do IV kategorii komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej:
- Terenem działania Komendy Powiatowej jest obszar powiatu ząbkowickiego;
- siedzibą Komendy Powiatowej jest miasto Ząbkowice Śląskie.
§4
Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
- KW PSP - Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej;
- KP PSP - Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej;
- Komendant – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej;
- OSP - Ochotniczą Straż Pożarną;
- JRG - Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;
- KSRG - Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą komendy powiatowej
§5
- Pracą komendy powiatowej kieruje komendant powiatowy przy pomocy: zastępcy komendanta, kierowników komórek organizacyjnych, dowódcy JRG.
- Podczas nieobecności komendanta powiatowego, jego zadania i kompetencje realizuje zastępca komendanta powiatowego.
- Zastępca komendanta sprawuje nadzór nad podporządkowanymi komórkami organizacyjnymi.
- Komendant ustala organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych i jednostki ratowniczo – gaśniczej.
- Zastępca komendanta, kierownicy komórek organizacyjnych i dowódca jednostki ratowniczo-gaśniczej realizują zadania określone przez Komendanta.
- Pracą jednostki ratowniczo-gaśniczej kieruje dowódca JRG przy pomocy zastępcy dowódcy JRG.
- Pracą poszczególnych komórek kierują kierownicy sekcji.
- Pracą komórki finansów kieruje główny księgowy.
- Regulamin służby dla JRG ustala Komendant na podstawie odrębnych przepisów.
- Regulamin służby stanowiska kierowania zwanego dalej Stanowiskiem Kierowania Komendanta Powiatowego (SKKP), ustala Komendant na podstawie odrębnych przepisów.
§6
Do podpisu i aprobaty Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej „Komendantem Powiatowym”, zastrzega się dokumentację:
- władcze akty administracyjne wydawane przez Komendanta Powiatowego jako organu administracji publicznej;
- dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, są przedkładane komendantowi powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
- kierowaną do KW PSP, KG PSP, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
- pisma kierowane do senatorów RP i posłów RP;
- odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Zastępcy Komendanta Powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych komendy Powiatowej oraz jej pracowników;
- zakresy czynności Zastępcy Komendanta Powiatowego oraz pracowników
i strażaków komendy Powiatowej;
- decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu.
§7
Upoważnia się do podpisu i aprobaty Zastępcy Komendanta Powiatowego dokumentacje
z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych oraz podczas nieobecności Komendanta Powiatowego dokumentację wymienioną w §6 ust. 1-7 regulaminu.
§8
Komendant Powiatowy lub Zastępca Komendanta Powiatowego przyjmuje raz w tygodniu interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań – dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak wyżej Komendant podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy informacyjnej w budynku Komendy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej
§9
W skład Komendy Powiatowej wchodzą następujące komórki, które przy znakowaniu spraw
i akt posługują się symbolami:
- Sekcja Operacyjno-Szkoleniowa, w tym SKKP: - symbol – PR;
- Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza - symbol – PZ;
- Sekcja Finansów - symbol – PF;
- Sekcja Kwatermistrzowsko-Techniczna - symbol – PT;
- Sekcja Organizacyjno-Kadrowa oraz: - symbol – PK;
- zadania z zakresu spraw obronnych i informacji niejawnych - symbol – PSO;
- dokumenty wytworzone w sekretariacie - symbol – PO;
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza - symbol – JRG;
- Zadania z zakresu BHP - symbol – PB.
§10
Komendant Powiatowy bezpośrednio nadzoruje:
- Sekcję Kontrolno-Rozpoznawczą - symbol – PZ;
- Sekcję Finansów - symbol – PF;
- Sekcję Organizacyjno-Kadrową oraz: - symbol – PK;
- zadania z zakresu spraw obronnych i informacji niejawnych - symbol – PSO;
- dokumenty wytworzone w sekretariacie - symbol – PO;
- Zadania z zakresu BHP - symbol – PB;
§11
Zastępca Komendanta Powiatowego: pełni funkcję kierownika Komórki ds. Kontroli, obsługuje profil ePUAP, realizuje zadania wynikające z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako "RODO"), realizuje zadania z zakresu BHP, nadzoruje prowadzenie ewidencji i koordynuje sprawozdawczość dotyczącą czasu służby pracowników Komendy oraz bezpośrednio nadzoruje:
- Sekcję Operacyjno-Szkoleniową, w tym SKKP: - symbol – PR;
- Sekcję Kwatermistrzowsko-Techniczną - symbol – PT;
- Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą - symbol – JRG.
ROZDZIAŁ IV
Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych
§12
- Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą,
a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania
z zakresu ochrony ludności.
- W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
- Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga Komendant.
- Komendant może powierzyć do realizacji dodatkowe zakresy działań poszczególnym komórkom organizacyjnym Komendy, które nie zostały uregulowane niniejszym regulaminem (uwzględniając przy tym posiadane odpowiednio: wykształcenie, doświadczenie, kompetencje, możliwości kadrowe itp.)
§13
Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
- planowanie i realizacja budżetu Komendy Powiatowej;
- podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
- sporządzanie programu działania oraz planu pracy Komendy Powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
- współdziałanie w ramach posiadanych kompetencji z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w Komendzie Powiatowej oraz innymi organami
i jednostkami organizacyjnymi;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa Powiatowego oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami KSRG;
- współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
- załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje
i organy władzy;
- realizowanie zaleceń pokontrolnych;
- realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
- realizowanie obowiązków w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych;
- realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
- wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
- znajomość obowiązujących przepisów prawa, norm, wytycznych, zarządzeń, rozkazów, decyzji, instrukcji obowiązujących w PSP;
- przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej)
i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
- realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez Komendanta Powiatowego funkcji w Powiatowym Zespole Zarządzania Kryzysowego;
- współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
- realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji KSRG na obszarze powiatu;
- komórki organizacyjne, są obowiązane opracować oraz udostępnić niezbędne materiały, informacje, wyjaśnienia i opinie komórce realizującej zadanie;
- udział w organizowaniu i prowadzeniu przez Komendę Powiatową działalności informacyjnej, edukacyjnej w zakresie upowszechniania przestrzegania przepisów przeciwpożarowych i bezpiecznego zachowania wśród społeczeństwa w ramach kompetencji PSP;
- zadanie wynikające z korespondencji zewnętrznej adresowanej bezpośrednio do danej komórki organizacyjnej a będące w zakresie działania innej komórki organizacyjnej, powinno zostać przekazane do realizacji przez właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną;
- sprawdzanie przez pracowników komórek pod względem merytorycznym przygotowywanych, przedstawianych do akceptacji Komendanta Powiatowego wszelkiego rodzaju pism, decyzji, rozkazów;
- samokontrola wykonywanych zadań.
§14
Komórkami organizacyjnymi utworzonymi w formie sekcji kieruje kierownik tej sekcji. Do zadań kierującego komórką organizacyjną należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad merytorycznym i formalnym działaniem komórki organizacyjnej;
- podpisywanie pism w zakresie merytorycznego działania komórki organizacyjnej, niezastrzeżonych do podpisu przez Komendanta lub jego zastępcy;
- organizowanie odpraw służbowych, instruktaży, szkoleń doskonalących w zakresie merytorycznego działania komórki organizacyjnej;
- nadzór nad realizacją planów pracy oraz dyscypliną służby i pracy;
- wnioskowanie w sprawach wynikających ze stosunku służby i pracy podległych strażaków i pracowników cywilnych;
- opiniowanie projektów aktów prawnych i interpretacja merytoryczna przepisów prawa z zakresu działania komórki organizacyjnej;
- opracowanie projektów decyzji i rozkazów Komendanta z zakresu działania komórki organizacyjnej;
- określanie szczegółowych zakresów obowiązków dla poszczególnych strażaków (pracowników) oraz czynności dla poszczególnych stanowisk pracy w podległej komórce organizacyjnej;
- zapewnienie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
- zgodnie z przepisami szczegółowymi zdawanie akt archiwalnych i wytworzonej dokumentacji do archiwum zakładowego oraz realizacja brakowania;
- wydawanie poleceń służbowych podległym strażakom i pracownikom cywilnym
w sprawach objętych zakresem działania podległej komórki organizacyjnej;
- sprawowanie nadzoru nad ochroną informacji niejawnych oraz kontrola przestrzegania ustalonych w tym zakresie zasad postępowania;
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem obowiązków i zadań
w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz obronności;
- rozpatrywanie, w zakresie właściwości merytorycznej, interpelacji, petycji, skarg
i wniosków;
- prowadzenie kontroli wewnętrznej zgodnie z upoważnieniem Komendanta;
- realizacja zadań w zakresie opiniowania podległych strażaków w PSP;
- sprawowanie nadzoru nad ochroną danych osobowych;
- podejmowanie i inicjowanie działań obniżających koszty działalności komendy;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających względem podległych funkcjonariuszy
a związanych z powstaniem szkody w mieniu Komendy.
§15
Do zadań Sekcji Operacyjno – Szkoleniowej (symbol PR) należy w szczególności:
- analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie Komendy Powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym
w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
- opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
w działania ratownicze na obszarze powiatu;
- ewidencjonowanie zdarzeń na podstawie obowiązujących przepisów, zasad wprowadzanych na potrzeby ich ewidencjonowania z użyciem wszelkich dostępnych do tego celu narzędzi;
- przygotowanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych;
- analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej, podmiotów KSRG oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- tworzenie grafików, harmonogramów funkcjonariuszy wyznaczonych przez komendanta powiatowego do kierowania działaniami w jego imieniu i na jego polecenie;
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem toku służby na SKKP określonym regulaminem jej pełnienia;
- ewidencjonowanie czasu służby, rozliczanie obowiązującego wymiaru czasu służby podległych funkcjonariuszy wg obowiązujących w tym zakresie przepisów;
- ustalanie harmonogramów służb i dyżurów domowych, realizacja tych harmonogramów poprzez zapewnienie odpowiedniego stanu osobowego przewidzianego do realizacji zadań służbowych;
- zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie, kierowanie siłami i środkami KSRG oraz innych jednostek ochrony przeciwpożarowej na obszarze działania umożliwiające współpracę ze Stanowiskiem Kierowania KW PSP i innymi ośrodkami dyspozytorskimi;
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej i podmioty KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia
i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania, oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- przygotowywanie projektów umów, porozumień, uzgodnień zawieranych
z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować
w akcjach ratowniczych;
- nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG, jednostek ochrony przeciwpożarowych oraz innych podmiotów KSRG, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli i wizytacji, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich i obszarów chronionych;
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG;
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG na obszarze działania;
- planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby Komendy Powiatowej i podmiotów KSRG;
- organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego członków OSP w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych;
- organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- nadzór, analizowanie, wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej jednostek ochrony przeciwpożarowej, podmiotów KSRG oraz wykorzystywanych w działalności Komendy Powiatowej;
- realizacja zadań administratora SWD-ST;
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG, jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
- zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
- analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania Komendy Powiatowej;
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek ochrony przeciwpożarowej, podmiotów KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, podmiotach KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej nowoczesnych technik łączności;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
- realizacja zadań w zakresie dotacji dla jednostek OSP: podział limitu środków
w oparciu o analizę gotowości operacyjnej;
- organizowanie i realizacja działalności informacyjno-promocyjnej Komendy poprzez realizację zadań oficera prasowego;
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej
w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
- systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej Komendy Powiatowej
- utrzymanie w sprawności istniejących w Komendzie Powiatowej systemów teleinformatycznych.
§ 16
Do zadań Sekcji Kontrolno-Rozpoznawczej (symbol PZ) należy w szczególności:
- rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
- współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
- opracowywanie i aktualizacje katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
- opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia p.poż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- wstępne ustalenie przyczyn oraz okoliczności, które przyczyniły się do powstania
i rozprzestrzeniania się pożaru lub innego miejscowego zagrożenia;
- opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
- przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
- wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
- wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno-budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
- tworzenie umów oraz nadzór nad uzgodnieniami dotyczących sposobu połączenia z Komendą urządzeń sygnalizacyjno-alarmowych systemu sygnalizacji pożarowej;
- monitorowanie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń w tym zakresie;
- bieżące informowanie oficera prasowego Komendanta powiatowego o istotnych informacjach związanych z czynnościami kontrolno-rozpoznawczymi;
- prowadzenie strony internetowej Komendy Powiatowej, ścisła współpraca
z oficerem prasowym w zakresie realizacji działalności informacyjno-promocyjnej Komendy oraz zamieszczanych na stronie materiałów;
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia sytemu monitoringu pożarowego z Komendą Powiatową;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów ppoż.;
- opracowywanie wyników czynności kontrolno-rozpoznawczych dla potrzeb analizy stanu bezpieczeństwa powiatu;
- w przypadku nieobecności oficera prasowego realizacja jego zadań;
§17
Do zadań Sekcji Finansów (symbol PF) należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru w imieniu Komendanta nad gospodarką finansową;
- prowadzenie rachunkowości Komendy zgodnie zobowiązującymi przepisami
i zasadami;
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Komendy,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Komendę,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności,
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Komendy;
- prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
- nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji majątku Komendy Powiatowej;
- planowanie przychodów i wydatków Komendy oraz ich realizacja i rozliczanie
w zakresie kompetencji przekazanych przez Starostę;
- realizowanie zadań z zakresu ubezpieczeń strażaków i pracowników cywilnych;
- prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych;
§18
Do zadań Sekcji Kwatermistrzowsko – Technicznej (symbol PT) należy w szczególności:
- administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów i pomieszczeń pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej,
a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
- opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków odzież ochronną, specjalną bądź wyposażenia osobistego;
- dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, podmioty KSRG na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego Komendy Powiatowej;
- prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej majątku;
- likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
- sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych z powstaniem szkody
w mieniu Komendy Powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego
i ratowniczego, środków gaśniczych, neutralizatorów i ustalenie z właściwą komórką ds. operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
- ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej;
- inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
- prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych;
- obsługa transportowa komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej dokumentacji związanej z samochodami
i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliwa, olejów, smarów
i innych materiałów eksploatacyjnych;
- organizowanie przeglądów, napraw ora konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych;
- ustalenie potrzeb w zakresie doboru parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego;
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów Komendy Powiatowej;
- realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków
z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł;
- nadzór nad prawidłowością rozliczania dotacji dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu powiatu:
- nadzór nad przygotowaniem umów o dofinansowanie;
- nadzór nad procesem wnioskowania o dotacje – obsługa sytemu OD OSP.
§19
Do zadań Sekcji Organizacyjno – Kadrowej (PK) należy w szczególności:
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej;
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta Powiatowego;
- opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
i wytycznych Komendanta Powiatowego;
- prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów;
- prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w Komendzie Powiatowej;
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami, jednostkami ochrony przeciwpożarowej, podmiotami KSRG;
- przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Komendy Powiatowej;
- organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej i kontroli zarządczej komórek organizacyjnych;
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
i wniosków dla Komendy Powiatowej;
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu Komendanta Powiatowego;
- realizowanie założeń polityki kadrowo-płacowej Komendanta Powiatowego;
- przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi
w Komendzie;
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
w Komendzie Powiatowej;
- przygotowanie wniosków dotyczących awansów i wyróżnień;
- opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych Komendy Powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli w Komendzie Powiatowej;
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów
i rencistów Komendy Powiatowej;
- prowadzenie ewidencji, rozliczanie czasu służby funkcjonariuszy pełniących służbę
w codziennym rozkładzie służby i pracowników cywilnych, koordynowanie sprawozdawczości dotyczącego czasu służby wszystkich pracowników Komendy;
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków
i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego;
- prowadzenie i redagowanie biuletynu informacji publicznej;
- zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej Komendy;
- prowadzenie dokumentacji i ewidencji związanej z wydawaniem zezwoleń, uprawnień na prowadzenie pojazdów służbowych i do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi;
- W zakresie spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych:
- współpraca z Pełnomocnikiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych KW PSP;
- prowadzenie dokumentacji niejawnej;
- zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
- kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie;
- opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie informacji niejawnych;
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w Komendzie Powiatowej;
- koordynowanie realizacji zadań obronnych;
- współpraca z komórką Komendy Powiatowej realizującą sprawy ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie dokumentacji spraw obronnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie.
§20
Do zakresu zadań Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej (JRG) należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
- dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
- wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
- wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych;
- przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym;
- współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
- sporządzanie dokumentacji wymaganej obowiązującymi przepisami i wytycznymi, służącej do organizacji i przeprowadzanych ćwiczeń na budynkach, obiektach, terenach i formułowanie odpowiednich wniosków mających na celu odpowiednie przygotowanie podległych funkcjonariuszy do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych;
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez branie udziału w przeprowadzanych lub planowanych czynnościach kontrolno-rozpoznawczych w zakresie wskazanym przez Komendanta Powiatowego;
- realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG;
- odpowiednia organizacja, prowadzenie, dokumentowanie, podsumowywanie procesu doskonalenia zawodowego dla strażaków podziału bojowego;
- udział w przygotowywaniu i aktualizacji dokumentacji operacyjnej mającej w pływ na organizacje i funkcjonowanie KSRG na obszarze powiatu;
- udział w przygotowywaniu analiz z działań ratowniczo-gaśniczych;
- organizacja i realizacja zadań polegających na terminowym dokonywaniu przeglądów technicznych i czynności serwisowych sprzętu ochrony układu oddechowego, zgodnie z posiadanymi w tym zakresie uprawnieniami oraz w ramach dostępnego wyposażenia przeznaczonego do tych czynności;
- współpraca z oficerem prasowym polegająca na sporządzaniu informacji ze zdarzeń (w formie skróconych notek), które będą publikowane w ramach współpracy z mediami i budowaniu właściwego wizerunku formacji;
- nadzór nad sporządzaną przez podległych funkcjonariuszy dokumentacji dotyczącej służby pełnionej w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych;
- udział (zgodnie z posiadanymi kompetencjami poszczególnych podległych funkcjonariuszy) w organizowanych, realizowanych przez Komendę Powiatową szkoleniach członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie określonym odpowiednimi przepisami;
- przygotowanie i udział podległych funkcjonariuszy do wypełniania zadań ratowniczo-gaśniczych poprzez zapewnienie obsad dla posiadanego sprzętu, przez strażaków zgodnie z posiadanymi przez nich kompetencjami, wyszkoleniem wg odbytych szkoleń na potrzeby PSP;
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem toku służby na zmianach służbowych podziału bojowego określonym regulaminem jej pełnienia;
- ewidencjonowanie czasu służby, rozliczanie obowiązującego strażaków wymiaru czasu służby, dla podległych funkcjonariuszy wg obowiązujących w tym zakresie przepisów;
- ustalanie harmonogramów służb i dyżurów domowych, realizacja tych harmonogramów poprzez zapewnienie odpowiedniego stanu osobowego zmiany służbowej przewidzianej do realizacji zadań służbowych;
- nadzór nad sporządzanymi rozkazami dziennymi wg ustalanych na potrzeby służby harmonogramami miesięcznymi;
- wyznaczanie do kierowania działaniami ratowniczymi na przypisanym poziomie dowodzenia, funkcjonariuszy posiadających odpowiednie kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
§21
Do zadań w zakresie spraw bezpieczeństwa i higieny pracy (symbol - PB) należy
w szczególności:
- prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów
i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- przedstawienie Komendantowi Powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
- uczestniczenie w pracach, powołanej przez Komendanta Powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
- realizacja zadań wynikających z obowiązujących przepisów bhp.
ROZDZIAŁ V
Wzory pieczęci i stempli
§22
Komenda Powiatowa używa:
- urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Śląskich”;
- pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej
w Ząbkowicach Śląskich”;
- stempla nagłówkowego o treści:
/Godło/
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Ząbkowicach Śląskich, woj. Dolnośląskie
- innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych
w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§23
Schemat struktury organizacyjnej Komendy Powiatowej określa rysunek nr 1.
§24
Liczbę i rodzaj komórek, sekcji określa tabela etatowa stanowiąca załącznik do regulaminu.
|